tisdag 19 april 2011

Teknik - kläder

Ginner och Mattsson (1996) menar att ”skolan har en stor uppgift i att göra världen begriplig” (a.a. s. 185). Teknik bygger på nyfikenhet och handlar om att fundera ut lösningar på problem. Både hemkunskap, slöjd och teknik är skolämnen vilkas undersökande arbetssätt möjliggör ett helhetstänk för vår framtida generation. Eftersom teknik är något tillverkat, ett hantverk, anser de att det krävs skicklighet men även fantasi samt idérikedom. Det är viktigt att skolans arbetsförhållanden är tillåtande och binder samman handen, hjärnan, hjärtat, hantverket med handlingen, hushållningen, hälsan och harmonin till en helhet för en hållbar utveckling. (a.a.)

För vårt fenomen, värme, menar vi att kläder är ett sådant hantverk. Människan skulle inte överleva i extrem värme eller kyla, om hon inte utvecklat kunskap och skicklighet i att tillverka kläder att skydda sig med. Tekniken för att tillverka kläder i ull, vilket var det vanligaste materialet, har funnits väldigt länge. Anledningen till att just ull valdes berodde troligtvis på alla dess bra egenskaper såsom lättfärgad, giftfri, hudvänlig, luftig, vatten- och smutsavvisande osv. Alla dessa egenskaper ger oss många möjligheter och alla kan skapa något av ull. Den goda tillgången var säkert också en bidragande orsak till att ull valdes för klädtillverkning en gång i tiden.

Effekten av kläder
Luft är en dålig värmeledare, detta utnyttjas vid klädtillverkning, stillastående luft kan kroppen värma upp till en behaglig temperatur, den termoneutrala zonen. Är människokroppen naken sker, värmeledning + värmeströmning, vilket upplevs som kyla. Kläder minska utbytet av luft nära kroppen, alltså värmeavgivningen, isoleringsmaterial, människan kan då bo utanför tropikerna. Kläders isoleringsförmåga minskar vid väta, vatten leder värme bättra än luft. Kläder skyddar mot överhettning, strålning och ledning, kläderna absorberar och det blir värme, vita kläder reflekterar synligt ljus. Effektiva kläder, luftiga, men avdunstning av svett måste få ske obehindrat.

Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Sand, O., Sjaastad, O V. & Haug, E. (2002). Människans fysiologi. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar