onsdag 30 mars 2011

Seminarium Etik

På detta seminarium diskuterade vi i basgrupp 1 etiska perspektiv i no-undervisning. Det första vi diskuterade var vilka olika förutsättningar skolor kan ha. När vi jämförde till exempel skolor på landet och skolor i stan kom vi fram till att elever på landet har en större närhet till naturen medans elever i stan har svårare att komma nära skog och natur. Vi diskuterade vidare om hur detta kan påverka elevernas lärande och förståelse för naturvetenskap. Vi samtalade även om allemansrätten och tog upp frågorna så som vad allemansrätten skulle innebära och tillåta. Vi diskuterade ytterliggare frågor till exempel om det är rätt att bryta grenar från träd och om detta skulle vara okej då man har gått vilse och hamnat i nöd. Vi samtalade även om valet och värderingar av lektionsinnehåll och kom fram till att läroplanens mål och de egna tolkningarna av läroplanen styr lektionsinnehållet. Skolmaten togs också upp som ett etiskt dilemma. Vi undrade om det är okej att köpa mat som har fraktats långa vägar istället för att köpa närproducerat. Nuförtiden då det verkar vara det viktigaste att få ut så mycket som möjligt (till exempel ur en produkt eller arbetskraft) med så få resurser ansträngning som möjligt uppstår etiska dilemman. Ett exempel är genmodifierad mat som är lättare att odla dock kan det finnas skillnader i smak och kvalitet. Frågan som uppstår är hur genmodifierad mat kommer att påverka naturens framtid. Våra samtal rörde även huruvida det är okej att jaga djur. Vi diskuterade också den globala uppvärmningen och frågan hur den industriella utvecklingen kommer att påverka naturen. En större industri skulle innebära mer utsläpp av skadliga gaser och bidra till den globala uppvärmningen medans en större industri skulle stödja människornas driv att konsumera olika sorters produkter. En aktuell fråga som vi även behandlade var om kärnkraft är nödvändigt för att kunna försörja Sverige med elextricitet eller om det skulle finnas nyttigare alternativ. Vi pratade även om hur viktigt det är att vara rädd om våran miljö och se till att inte giftiga substanser så som diesel, bensin och färg hamnar i naturen. Speciellt diskuterade vi faran med att giftiga substanser (till exempel diesel) snabbt sugs upp av träd och växter (genom kapillärkraften) som medför stora skador i naturen.

I helhet upplevde vi diskussionen som ämnesöverskridande då den etiska espekten finns i alla ämnen.

Basgrupp 1 genom Julia

1 kommentar:

  1. Spännande!
    Jag menar att allt det ni tar upp i er undervisning, och allt runt omkring (barnets omvärld) påverkar lärandet... frågan är hur det påverkar vad barnen lär och hur mycket det påverkar... och hur ni behandlar innehållet i relation till barnen och etiska ställningstaganden. T.ex. när det gäller mathanteringen som ni diskuterat... hur lyfter man detta med eleverna...har de exempelvis möjlighet att diskutera, påverka? God reflektion kring landsbygdsbarn och stadsbarn, något som ju gäller de flesta pedagoger att fundera kring.
    // Susanne K

    SvaraRadera