måndag 21 mars 2011

Lektionsplanering

Läroplansmål Lgr 11

”… kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv” (s. 10)

Kursplanemål

Biologi: ”Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika

sinnen” (s. 49).

Fysik: ”Människors användning och utveckling av olika material genom historien” (s. 54).

Kemi: ”Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende, magnetism, ledningsförmåga och om de flyter eller sjunker i vatten” (s. 59).

(Kursiv text är den del ur målen som vi har valt att arbeta med.)

Syfte för eleverna

Eleverna ska få en inblick i det naturvetenskapliga fenomenet värme. Genom experiment påvisar vi värmehantering i vardagen.

Vårt syfte

Genom att genomföra den här lektionen vill vi som blivande lärare praktisera vår nyvunna kunskap om att hålla lektioner utifrån ett naturvetenskapligt förhållningssätt.

Lärande objekt – Intentionellt

· Vad vill vi att barnen ska lära sig? Eleverna ska lära sig hur människan kan bevara en lagom kroppstemperatur.

· Vad innebär det att kunna detta? Förstå hur vi kan behålla värmen genom att isolera kroppen från omgivande kyla eller hjälpa kroppen att snabbt bli avkyld

· Hur gör vi det möjligt att urskilja just detta? Eleverna får genom ett naturvetenskapligt experiment pröva sina hypoteser kring hur isolering och avkylning samspelar.

Varför ska människan hålla en lagom kroppstemperatur?

Kroppstemperatur över 42 C är livshotande, vissa enzymer förstörs av värmen, nedkylning tål kroppen bättre än upphettning. Vid nedkylning minskar kroppens ämnesomsättning, detta används bland annat vid hjärtoperationer. Livsfara uppstår om temperaturen i kroppen understiger 25 C för då kan andning och blodcirkulation svikta. (Sand, Sjaastad & Haug 2002)

Fyra naturvetenskapliga områden

Liv – Värme är en av förutsättningarna för liv. Både människan och jämnvarma djur behöver hålla en jämn kroppstemperatur för att leva och hålla kroppens funktioner igång. I jämförelse med växelvarma djur som går i dvala då kroppens funktioner är på sparlåga. (Eriksson & Wallentinus, 1985)

Materia – All materia innehåller mer eller mindre värme i form av värmerörelse. Inom de grundläggande naturlagarna är den om värmeutjämning, att en varmare materia kommer att avge värme till sin omgivning. (Hewitt, 2002)

Energi – Värme kan beskrivas som värmeenergi. Värme behövs i alla kemiska processer, beroende på temperaturen ökar/minskar aktiviteten i processerna. (Hewitt, 2002)

Teknik – Människan har genom årtusenden utvecklat teknik för att hålla en jämn kroppstemperatur dels genom kläder men även genom bostäder och livsmedelsproduktion. (Ginner & Mattsson 1996)

Genomförande

Vi inleder lektionen med att återknyta till intervjufrågorna. Vi samtalar om hur djur kan hålla värmen och hur vi människor gör. Därefter presenterar vi lektionens två problem som är: hur gör du för att inte frysa samt hur gör du för att snabbt bli kall. Vid experimentet använder vi glasburkar med varmt vatten i som representant för människokroppen.

Eleverna arbetar antingen i par eller i grupp om tre. De får två glasburkar per grupp där de ska arbeta med de två problemen. De får själva välja vilket material de vill använda utifrån det vi har med och anteckna på labbrapporten vad de har valt att använda och skriva en hypotes.

Eleverna får i grupperna två stenciler som de ska fylla i. Den ena labbrapporten är för problemet om hur de ska göra för att behålla värmen och den andra för problemet hur det snabbt ska bli kallt. Vi går igenom labbrapporten, vad det står och vad de ska skriva.

Eleverna ska var femte minut mäta vattnets temperatur i burkarna. Efter 4 mätningar får eleverna skriva ett resultat. Grupperna får redovisa sina resultat och vi gör en gemensam anteckning på tavlan om de kalla respektive varma burkarna. Vi diskuterar resultaten och poängterar slutsatsen, förklarar skillnaden mellan olika materials isoleringsförmåga.

Material

Lika stora glasburkar, varmt vatten, olika klädesplagg/tyger, termometrar, klocka, stencil ”Labbrapport”, penna

Referenser

Eriksson, S. & Wallentinus, H-G. (1985). Naturen om vintern. Uddevalla: Bonnier Fakta Bokförlag

Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Hewitt, P. G. (2002). Conceptual Physics. (10) Harlow, England and New York: Addison-Wesley.

Sand, O., Sjaastad, O. V. & Haug, E. (2002), Människans fysiologi. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar