torsdag 3 mars 2011

Intervju med elever

För att få reda på vad eleverna i våra VFU-klasser har för tankar kring vårt fenomen värme/temperatur intervjuade vi några från varje klass. I veckan sammanställde vi de svar vi fick och vi letade efter elevernas skillnader i att förstå fenomenet och våra frågor. Utifrån de skillnader vi har hittat ska vi göra en Concept Cartoons till någon utav frågorna som vi sedan ska ha som utgångspunkt när vi genomför en lektion kring det.

När vi hade gått igenom svaren funderade vi på vad vi vill gå vidare med och vad vi ska fokusera på under en lektion. Vi diskuterade begreppet "Naturvetenskapligt arbetssätt" som Anna-Stina
Ahlrik tog upp under en föreläsning. Bilden här är den som Anna-Stina visade under föreläsningen. Vi funderade på om vi ska använda oss av det tankesättet när vi planerar och genomför vår lektion. Om vi ska genomföra ett experiment med eleverna anser vi att den här är bra eftersom eleverna får ställa hypoteser under "Fundera" och när de undersöker gör de experiment för att få en lösning på det problem vi har introducerat. Under samma föreläsning pratade även Anna-Stina om olika frihetsgrader och hur stor frihet och öppenhet som ges till eleverna. Vi diskuterade även detta och hur vi ska kunna ge mer frihet till eleverna.

Under nästa vecka ska vi bestämma vad vi ska fokusera på och göra en Concept Cartoons och en lektionsplanering som vi kan utgå ifrån.

De frågor vi ställde och de svar vi fick från eleverna var följande:

Varför tror du att djur har päls?

För att hålla sig varma.

För att kamouflera sig.

För att det är fint.

För att man ska se skillnad på djuren.


Hur gör djuren som inte har päls?

Dom har många lager med skinn.

Dom gömmer sig i något varmt.

Dom kryper ner i jorden/vattnet.

Dom flyttar, t ex. flyttfåglar.


Människan, hur gör vi?

Vi måste ha kläder på oss. Olika kläder beroende på årstider, dag/natt.

Vi har hår, det är nästan som päls.


Hur vet vi vilka kläder vi ska ha på oss när vi går ut?

Vi tittar ut.

Frågar någon.

Tittar på termometer.

Känner med handen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar