måndag 21 mars 2011

Förklaring till Observationsmall

Lodrät kolumn, olika delar av lektionen

Intervjufrågor: återkoppling till intervjufrågorna kring djurens päls och människan värmehållning.

Genomgång: presentera lektionens upplägg samt innehåll och gruppindelning.

Presentera experiment: visa på experimentets grundförutsättningar och tillgängligt material.

Genomförande: elevgrupperna väljer och dokumenterar sina försök.

Samtal/diskussion: en gemensam avslutning med resonemang på tavlan och en poängtering av vilka slutsatser vi kan dra av experimentet.

Vågrät rad, olika perspektiv på (teorier kring) undervisning

Språk: (Vygotskij/Säljö) Använder som lärarstudenten av lämpliga artefakter för den proximala zonen i sin undervisning? Förstår eleverna lektionens hela innehåll?

Lärandets perspektiv: (Marton) visar det som sker under lektionen på att elevernas perspektiv är utgångspunkten? Visar lektonen på kontrast, generalisering, kritiska aspekter, får eleven syn på vad som ska urskiljas?

Styrdokument: (Regeringen) uppnående och strävansmål, följs de som det planerats för?

Medborgare i samhället: (Sjöberg) framgår det under lektionen hur detta kan generaliseras i elevernas vardag?

Givetvis får övriga notiser från observationen antecknas på baksidan av observationsmallen.
/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar