Lodrät kolumn, olika delar av lektionen
Intervjufrågor: återkoppling till intervjufrågorna kring djurens päls och människan värmehållning.
Genomgång: presentera lektionens upplägg samt innehåll och gruppindelning.
Presentera experiment: visa på experimentets grundförutsättningar och tillgängligt material.
Genomförande: elevgrupperna väljer och dokumenterar sina försök.
Samtal/diskussion: en gemensam avslutning med resonemang på tavlan och en poängtering av vilka slutsatser vi kan dra av experimentet.
Vågrät rad, olika perspektiv på (teorier kring) undervisning
Språk: (Vygotskij/Säljö) Använder som lärarstudenten av lämpliga artefakter för den proximala zonen i sin undervisning? Förstår eleverna lektionens hela innehåll?
Lärandets perspektiv: (Marton) visar det som sker under lektionen på att elevernas perspektiv är utgångspunkten? Visar lektonen på kontrast, generalisering, kritiska aspekter, får eleven syn på vad som ska urskiljas?
Styrdokument: (Regeringen) uppnående och strävansmål, följs de som det planerats för?
Medborgare i samhället: (Sjöberg) framgår det under lektionen hur detta kan generaliseras i elevernas vardag?
Givetvis får övriga notiser från observationen antecknas på baksidan av observationsmallen.
/Ida
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar