torsdag 3 februari 2011

Tankar kring föreläsning och litteratur – Concept Cartoons

Dagens föreläsning av Anna-Stina Ahlrik handlade om naturvetenskapligt arbetssätt och vad man som lärare kan tänka på i skolans undervisning/förskolans verksamhet. Föreläsningen innehöll många intressanta delar, men det jag fastnade mest för var Concept Cartoons, som vi även ska använda i vårt temaarbete. Eftersom jag inte hade hört talas om det tidigare var det mycket nytt för mig och för att få mer information om det läste jag ur kurslitteraturen Barn och naturvetenskap (Elfström mf. 2008).

Genom att använda Concept Cartoons får läraren syn på barnens förförståelse och de är även till god hjälp för eleverna vid deras diskussioner i klassrummet (Elfström mf). Eleverna kan, med hjälp av att se en Concept Cartoons, få kännedom om att ”barn kan ha olika tankar kring ett fenomen och att detta är tillåtet” (s. 74).

Enligt min åsikt verkar det vara ett spännande verktyg att använda i skolan och förskolan för att få ta del av barns tankar. Tidigare har jag använt mig av intervjuer för att ta reda på enskilda barns tankar, men genom att även använda detta anser jag att det öppnar upp för fler lärandemöjligheter. Dels får barnen, utifrån sin förståelse och kunskap, formulera egna tankar kring ett fenomen som blir till påståenden. När det finns olika påståenden blir detta visuellt synligt för barnen eftersom de får se att det finns olika tankesätt. Detta kan skapa diskussioner genom att barnen utmanar varandras tankar. Utifrån mina erfarenheter har en del barn svårigheter med att tala inför grupp och berätta hur de tänker. Detta är då ett bra arbetssätt genom att först prata enskilt med barnet och få ta del av tankarna och sedan presentera detta neutralt i klassrummet. Det tror jag öppnar upp för diskussion och de svaga eleverna blir mer aktiva eftersom de kan känna igen sig i olika påståenden.

/Charlotte

Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.

Ahlrik, A-S. (2011-02-03). Föreläsning - Naturvetenskapligt arbetssätt. Högskolan i Skövde

1 kommentar:

  1. Hej!
    Håller med dig om att modellen Concept Cartoons är ett bra sätt att få med sig alla elever. Inte bara de svaga. Tecknade figurer tilltalar barn och att använda sig av dylika i tecknad form med pratbubblor tilltalar förmodligen de flesta barn. Intresse för ett ämne kan lättare fångas och ringas in med hjälp utav metoden. En bra öppning då man vill introducera något nytt eller ta reda på vad barn vet om ett specifikt ämne. Elfström, I. (2008) tar upp just problemtiken runt hur vi ska väcka barns intresse och talar bland annat om materialets betydelse. Jag anser att det är viktigt hur pedagoger presenterar ett stoff för att vinna barns lust och engagemang. De behöver också visa entusiasm för att väcka barns frågor. Mvh. Jeanette Svedjeland basgrupp 8a.

    Refrens:
    Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.

    SvaraRadera