torsdag 17 februari 2011

Min förförståelse
I mitt utforskande om detta fenomen (värme)har jag letat reda på några olika läroböcker för grundskolan och gymnasiet, efterson jag själv gått i grundskolan bör jag ha fått till mig dessa kunskaper under min skolgång.

Fysik och kemi en grundbok (S. Sjöberg & B. Öberg 2003) årskurs 4-6, Natur och kultur
Begreppen och orsakerna till årstider, dag och natt förklaras. Men illustrationer visas hur jorden snurrar runt son egen axel och på så sätt uppstår det vi kallar dag och natt eftersom solen strålar når olika områden på jorden vid rotationen. Årstidernas växlingar beskrivs som att jorden rör sig runt solen med ett varv per år och att jordaxeln alltid lutar åt samma håll. Solen beskrivs vidare som het och det är därför den lyser, den har ett eget ljus (som uppenbarligen är varmt)Andra himlakroppar reflekterar detta ljus, de är inte heta.

De tre aggregationstillstånden beskrivs i kapitlet om vatten, flytande, fast form, gas (vattenånga) vatten stelnar till is och förångas/avdunstar till gas. Vatten är det enda ämne som finns i alla tre former i naturen.

I kapitlet om luft nämns att varm luft tar större plats än kall luft, eftersom den är lättare.( Jämför luftballong och kallras från frysen.)

I brandtriangeln beskrivs värme som en av de tre komponenterna för att eld ska kunna brinna (de andra två är syre och brännbart ämne).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar