onsdag 16 februari 2011

Reflektioner efter en första handledning kring vårt 1/2basgruppsarbete kring ett Naturvetenskapligt fenomen. Vi fick stöd i våra tankar kring fenomenet värme, vi utgick från temperatur men resonerade oss fram till att det handlar om fenomenet värme . Vidare resonemang bekräftade våra tankar kring att värme och kyla egentligen är samma fenomen men i olika mängd.

Tankekarta
Vår tankekarta kring olika aspekter av temperatur var till god hjälp, vi hade bland annat antecknat, mäta temperatur, olika mätskalor, förvara mat, kläder, årstider, väderprognoser, olika aggregationstillstånd, historik och vardagliga möten med temperatur.

Eleven i fokus
Med eleverna i fokus måste vi ta fasta på av som intresserar dem, och vad de tycker är spännande med vårt valda fenomen. Vi måste visa på hur det visar sig för eleven i vardagen. Vad är det för vardagligt fenomen som eleverna behöver få syn på? Givetvis även relatera till kurs och läroplan.

Kunskap hos oss
Utifrån vårt eget kunskapsbyggande ska vi ta fasta på vad värme är i fysikalisk bemärkelse, vi ska vidare redogöra för samband mellan tryck, värme och vindhastighet. Samt ge en historisk överblick kring värme och mätande av denna.
Till nästa handledningstillfälle ska vi läsa på om vårt fenomen och samla frågor som vi vill ställa till våra ämnesexperter inom biologi och fysik.

Planering, forsatt arbete
Efter handledningen träffades vi och lade upp vidare planer för vårt fortsatta arbete. Vi delade upp värme i de olika delar vi nu fått till oss. Dessa delade vi upp:
Ida – historiska resonemang samt olika mätskalors utveckling.
Charlotte – definitionen av värme samt sambandet till tryck och vinghastighet
Carola – vad finns i läro- och kursplaner i koppling till det vetenskapliga fenomenet värme och naturvetenskapligt arbetssätt.
/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar