tisdag 1 februari 2011

Litteraturseminarium 24 jan -11

Det vi har diskuterat har handlat om att man som lärare måste ha en medvetenhet om vad eleverna har för förkunskaper i dessa ämnen och planera undervisningen därefter. Vi kan som lärare lägga en grund för det de ska möta i de senare skolåren genom att introducera begrepp i de tidiga skolåren som de senare kommer att få arbeta med i ett djupare perspektiv. På så sätt blir det inte helt nytt för dem. Andersson menar att man ska växla mellan delar och helhet i undervisningen. Ett exempel är att när man undervisar om planeterna är det lättare förstå om man tidigare har diskuterat om rymden. Vi förstår att integration handlar om just detta, att sammanföra delar till en helhet. De fyra grundformerna av integration; rums-, tids-, orsaks-, och kategoriintegration är delar som man kan använda i undervisningen för att eleverna ska kunna bli medvetna om när de själva integrerar. Detta gör att de utvecklar tanken och kreativiteten.
Utvärdering

En formativ utvärdering kan vara bra för läraren för att se om eleven är mogen för nästa steg. Man kan utgå från variationsteorin, se och förstå saker ur olika perspektiv. Det är viktigt att lyssna på hur eleverna för diskussion och använder sina kunskaper för att se om de har förstått innehållet.

Anteckningar av Ingrid Eriksson genom basgrupp 1a och 1b

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar