tisdag 24 maj 2011

Studiebesök på Balthazar science center, Skövde kommun maj 2011

Efter att ha läst nästan en hel termin med matematik och naturveteskap för tidiga åldrar var det dags för ett studiebesök på Balthazar. En sinnenas verkstad i stil med det stora kända Tom Tits experiment i Södertälje (http://www.tomtit.se). Baltazar har sitt ursprung i en teknikverkstad som Anna-Stina Ahlrik drev i samverkan med Volvo. Baltazar byggdes ut i samband med Skövdes firande av stadens 650 års jubileum.
Tanken bakom verksamheten är att den ska vara en resurs till skolorna i kommunen men också en öppen verksamhet för privatpersoner. Idag arbetar ca 12 personer där och Balthazar består av tre delar, science center, språk (fd. English house) och natur (fd. naturskolan). Det är gratis för kommunens skolor och förskolor att anlita dessa för studiebesök eller besök uti i verksamheten. En önskan från Baltazar är att deras medverkan ska vara en del i något övergripande som sker i undervisningen, inte bara ”en kul grej”.
Beläggningen för anläggningen är fördelad så att förmiddagarna är uppbokade och eftermiddagarna mer lediga, naturlig följd av att skolorna har undervisning på förmiddagarna. Jag tror att detta kan brukas mer väl med en riktad information till förskolor, fritidshem och grundskolans senare år.
Att få vistas i en kreativ miljö likt den på Balthazar gynnar elevernas nyfikenhet, upptäckarförmåga och skaparglädje. Men om målet är en ökad kunskap om naturvetenskapliga fenomen behövs en tydlig undervisning och förklaring kring de olika experiment som finns på platsen. Jag anser att många av de saker som erbjuds på Baltazar borde kunna erbjudas eleverna på deras skolor runt om i kommunen, det finns experimentlådor att låna i två veckors perioder men detta material borde få finnas på varje skola varje dag. Den uppsökande verksamheten där någon från Balthazar kommer ut till skolan ger mig som blivande lärare en känsla av att det behövs speciella saker och annorlunda kunskap för att jag ska kunna arbeta naturvetenskapligt med mina elever, det är fel utifrån vad denna kurs på högskolan vill lära oss. Det jag gillar bäst med Balthazar är att de har fortbildning för lärare och arbetslag där nya idéer, lust att lära, nyfikenhet och motivation behöver spridas. Våra elever har det redan men lärare behöver fylla på sina ”depåer” kontinuerligt samt vid behov. / Ida

tisdag 3 maj 2011

Materia

Materia i naturvetenskap det som alla föremål består av. Materia kännetecknas av massa, och finns i fast, flytande eller gasform. (Nationalencyklopedin). Ämnen beter sig olika beroende på temperaturen eftersom ämnena kan anta fyra olika former (aggregationstillstånd), fast, flytande, gas, plasma.

All materia innehåller mer eller mindre värme i form av värmerörelse. Inom de grundläggande naturlagarna är den om värmeutjämning, att en varmare materia kommer att avge värme till sin omgivning. (Hewitt, 2002)

Specifik värmekapacitet, värmekapacitivitet, är en fysikalisk storhet som anger ett ämnes förmåga att magasinera termisk energi, det vill säga ange ett ämnes termiska tröghet (Hewitt, 2002). Värmekapacitiviteten hos ett ämne kan beskrivas som den mängd energi som går åt för att värma upp ett kilogram av ämnet en grad. Vatten har en hög specifik värmekapacitet därför lämpar sig vatten i kylsystemet på en bil eller i andra maskiner. Eftersom vatten även håller sig varmt länge användes det förr till varmvattenflaskor för att värma upp våra kalla fötter på vintern.